NACH OBEN

Journals

[104] Glab, K.; Wehrmeyer, G.; Thewes, M.; Broere, W.: Predictive Machine Learning in Earth Pressure Balanced Tunnelling for Main Drive Torque Estimation of Tunnel Boring Machines. TUST, Vol. 146, 2024, doi: 10.1016/j.tust.2024.105642

[103] Zheng, D.; Bezuijen, A.; Thewes, M.; Zhang, Q.: Experimental study of foam infiltration from foam-sand mixture into saturated sand for EPB shield tunnelling: A mechanism study. TUST - Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 138, Aug. 2023; doi.org/10.1016/j.tust.2023.105206

[102] Zheng, D.; Bezuijen, A.; Thewes, M.: Modelling the infiltration behavior of foam into saturated sand considering the capillary resistance for EPB shield tunnelling. Géotechnique. doi.org/10.1680/jgeot.21.00146

[101] Stepien, M.; Jodehl, A.; Vonthron, M.; König, M.; Thewes, M.: An approach for cross-data querying and spatial reasoning of tunnel alignments. Advanced Engineering Informatics, 54 (2022) 101728. doi.org/10.1016/j.aei.2022.101728

[100] Breitenbücher, Freitag, König, Lavasan, Mark, Meschke, Röttger, Sahlmen, Schösser, Thewes, Weber, Brackmann, Trung Cao, Jodehl, Krikelis, Petraroia, Schröer, Stepien, Vonthron: Transfer of Fundamental Research Into Practical Tunnel Construction Applications (Überführung der Grundlagenforschung in tunnebaupraktische Anwendungen) - Interaction Modeling in Mechanized Tunneling. Tunnel, No. 02, 2022, pp. 12-24.

[99] Vollmann, G.; Stepien, M.; Riepe, W.; König, M.; Lehan, A.; Thewes, M.: Use of BIM for the optimized operation of road tunnels - Modelling approach, information requirements, and exemplary implementation. Geomechanics and Tunnelling 15, 2022, No. 2, pp. 167-174; doi.org/10.1002/geot.202100074.

[98] König, M.; Thewes, M.; Meschke, G.; Mark, P.; Alsahly, A.; Obel, M.; Hoang-Giang, B.; Jodehl, A.; Vonthron, A.; Salloum, Y.; Stepien, M.: Process-oriented numerical simulations and track design in urban Mechanized Tunneling (Prozessorientierte numerische Vortriebsmodellierung - Trassenplanung für den innerstädtischen Tunnelbau) - Interaction Modeling in Mechanized Tunneling, Part 6. Tunnel, 06, 2021.

[97] Behnen, G; Breitenbücher, R.; Camos-Andreu, C.; Fischer, O.; Gehwolf, P.; Hammer, A.-L.; Schulte-Schrepping, C.; Thewes, M.; Zougou, D.: Erfahrungsstand bei der Ringspaltverfüllung bei einschaligen Tunneln mit Schwerpunkt deutscher Eisenbahntunnel. Taschenbuch für den Tunnelbau 2022, 46. Jahrg., Ernst & Sohn, Berlin, 2022, S.53-136; ISBN 978-3-433-03358-6.

[96] Zizka, Z.; Schößer, B.; Thewes, M.: Investigations on transient support pressure transfer at the tunnel face during slurry shield drive Part 1: Case A – tool cutting depth exceeds shallow slurry penetration depth. TUST, 2021; doi.org/10.1016/j.tust.2021.104168

[95] Zizka, Z.; Schößer, B.; Thewes, M.: Investigations on the transient support pressure transfer at the tunnel face during slurry shield drive Part 2: Case B – deep slurry penetration exceeds tool cutting depth. TUST, 2021; doi.org/10.1016/j.tust.2021.104169.

[94] Baille, W.; Dang, T.; Freimann, S.; Kube, S.; Meschke, G.; Mianji, P.; Saberi, S.; Schösser, B.; Schröer, M.; Thewes, M.; Vogel, A.: Face Support Pressure, Soil Conditioning and Material Transport in Hydro and EBP Shields (Ortsbruststützung, Bodenkonditionierung und Materialtransport in Hydro- und Erddruckschilden) - Interaction Modeling in Mechanized Tunneling, Part 3. Tunnel, 03, 2021, pp. 32-35.

[93] Wahl, H.; Vollmann, G.; Thewes, M.; König, M.; Stepien, M.; Riepe, W.; Weißbrod, F.; Lehan, A. (2021): BIM for the Maintenance and Operation of Road Tunnels – Project Aims, Modelling Work and underlying Requirements (BIM für die Erhaltung und den Betrieb von Straßentunneln – Zielstellung, Modellansätze und Anforderungen).  In: GeoResources Journal (2-2021), pp. 25-31 (EN) and pp. 35–41 (DE). Online: https://www.georesources.net/download/GeoResources-Zeitschrift-2-2021.pdf

[92] Galli, M.; Thewes, M.; Freimann, S.; Schröer, M.: Residual water content of excavated soil in EPB tunnelling. TUST - Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 114, 2021; doi.org/10.1016/j.tust.2021.103991

[91] König; Thewes; Meschke; Mark; Alsahly; Obel; Bui; Jodehl; Vonthron; Salloum; Stepien: Process-oriented numerical simulations and track design in urban Mechanized Tunneling (Prozessorientierte numerische Vortriebsmodellierung – Trassenplanung für den innerstädtischen Tunnelbau). Tunnel, 01, 2021, pp. 28-33.

[90] Zheng, D.; Bezuijen, A., Thewes, M.: Pressure infiltration characteristics of foam into saturated sand and its consequence for tunneling. TUST - Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 111, 2021; doi.org/10.1016/j.tust.2021.103878

[89] Lutz, R.; Zizka, Z.; Röchter, L.; Thewes, M.: Surface settlements caused by mechanized tunneling in hard rock with heterogeneous tunnel face - empirical and numerical calculations at the example of the Boßlertunnel. Geomechanics and Tunneling, Vol. 14, No. 1, pp. 89-104, 2021; doi.org/10.1002/geot.202000038

[88] Tao Xu; Bezuijen, A; Thewes, M.: Pressure infiltration characteristics of foam for EPB shield tunnelling in saturated sand – Part 1: 'Clean' Foam. Geotechnique. http://doi.org/10.1680/jgeot.19.P.187, published online Jan. 2021

[87] Tao Xu; Bezuijen, A; Thewes, M.: Pressure infiltration characteristics of foam for EPB shield tunnelling in saturated sand - Part 2: Soil-foam-mixture. Geotechnique. http://doi.org/10.1680/jgeot.19.P.188, published online Jan. 2021

[86] Hammer, A.-L.; Camos-Andreu, C.; Kosak, E.; Thewes, M.: Abdichtung druckwasserhaltender Eisenbahntunnel mit Kunststoffdichtungsbahnen in Deutschland - Diskussionsbeitrag zu einer planmäßigen Blockhinterlegung. Taschenbuch für den Tunnelbau 2021, 45. Jahrg., Ernst & Sohn, Berlin, 2020, S.26-105.

[85] Weiner, T.; Thewes, M.: Dispersion in slurry shield tunnelling. Geomechanics and Tunneling 13, No. 4, pp. 361-371, 2020. doi.org/10.1002/geot.202000011.

[84] Zizka, Z.; Kube, S.; Schoesser, B.; Thewes, M.: Influence of stagnation gradient for face support calculation in Slurry Shield Tunnelling. Geomechanics and Tunneling 13, No. 4, pp. 372-381 2020. doi.org/10.1002/geot.202000009.

[83] Niewerth, S.; Vogt, P.; Thewes, M.: Tender Evaluation for Public Construction Contracts Using Efficiency Analysis. Journal of Frontiers of Engineering Management, June 2020, doi.org/10.1007/s42524-020-0119-z.

[82] Duhme, R.; Thewes, M.; König, M.: Analytische und simulationsbasierte Planungsansätze im mechanisierten Tunnelbau. Bauingenieur, Bd. 95, Nr. 6, 2020, pp. 230-241.

[81] Hammer, A.-L.; Thewes, M.; Galler, R.: Time-dependent material behaviour of shotcrete – new empirical model for the strength development and basic experimental investigations. Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 99, 2020; doi.org/10.1016/j.tust.2019.103238

[80] Hammer, A.-L.; Vollmann, G.; Kleen, E.; Uhlmann, D.; Thienert, C.; Klaproth, C.; Weiner, T.; Budnik, J.: KOINOR – Improvement of Fire Safety and Upgrading of Underground Transport Tunnels (Brandschutztechnische Ertüchtigung und Nachrüstung unterirdischer Verkehrsbauwerke). Tunnel, 06/2019, pp. 27-39.

[79] Hoffmann, P.; Lehan, A.; Friebel, W.; Thewes, M.: Cost Model for Estimating the Construction Costs of Tunnels (Kostenmodell zur Abschätzung der Herstellkosten von Tunnelbauwerken). Tunnel, 06/2019, pp. 40-49.

[78] Hammer, A.-L.; Thewes, M.; Galler, R.: Empirisches Prognosemodell zur Bestimmung der Festigkeitsentwicklung von Spritzbeton. Geomechanics and Tunnelling 12, 2019, No. 6, pp. 730-738.

[77] Zare, M.; Thewes, M.; Lavasan, A.: Face Stability Analysis of Mechanized Shield Tunneling in Subsoil: An Objective Systems Approach. J. Engineering Geology, 2019, Vol. 262; doi.org/10.1016/j.enggeo.2019.105307

[76] Garroux Gonçalves de Oliveira, D.; Thewes, M.; Diederichs, M.: Clogging and flow assessment of cohesive soils for EPB tunnelling: laboratory methodology and soil characterisation. TUST, in print; doi.org/10.1016/j.tust.2019.103110.

[75] Hoffmann, P.; Thewes, M.; Vollmann, G.; Friebel, W.; Lehan, A.; Kaundinya, I.; Wuttig, A.; Riepe, W.: Entwicklung eines Kostenmodells zur exakteren Abschätzung der Herstellkosten von Tunnelbauwerken - Teil 2. Taschenbuch für den Tunnelbau 2020, 44. Jahrg., Ernst & Sohn, Berlin, 2019. S.183-202.

[74] Hammer, A.-L.; Thewes, M.; Galler, R.: Zeitabhängiges Materialverhalten von Spritzbeton – neues empirisches Modell für die Festigkeitsentwicklung und experimentelle Grundlagenuntersuchungen. Taschenbuch für den Tunnelbau 2020, 44. Jahrg., Ernst & Sohn, Berlin, 2019. S.155-182.

[73] Garroux, D.; Thewes, M.; Diederichs, M.: EPB Machine Excavation of Mixed Soils - Laboratory Characterization. Geomechanics and Tunnelling 12, 2019, No. 4, pp. 373-384.

[72] Qarmout, M.; König, D.; Gussmann, P; Thewes, M.; Schanz, T.: Tunnel face stability analysis using Kinematical Element Method. Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 85, 2019, pp. 354-367. doi.org/10.1016/j.tust.2018.11.024

[71] Thewes, M.; Hoffmann, P.; Friebel, W.; Kaundinya, I.; Lehan, A.; Wuttig, A.; Riepe, W.: Entwicklung eines Kostenmodells zur exakteren Abschätzung der Herstellkosten von Tunnelbauwerken - Teil 1. Taschenbuch für den Tunnelbau 2019, 43. Jahrg., Ernst & Sohn, Berlin, 2018, pp.-321-356.

[70] Weiner, T.; Thewes, M.: New testing method for the prediction of the dispersion of soil in slurry shield tunnelling (Neue Methode zur Prognose der Dispergierung beim flüssigkeitsgestützten Schildvortrieb). Geomechanics and Tunnelling 11, 2018, No. 5, pp. 471-478.

[69] Garroux Gonçalves de Oliveira, D.; Thewes, M.; Diederichs, M.; Langmaack, L.: Consistency index and its correlation with EPB excavation of mixed clay-sand soils. Geotechnical and Geological Engineering, 2018, doi.org/10.1007/s10706-018-0612-x.

[68] Garroux Gonçalves de Oliveira, D.; Thewes, M.; Diederichs, M.; Langmaack, L.: EPB Tunnelling Through Clay-Sand Mixed Soils - Proposed Methodology for Clogging Evaluation. Geomechanics and Tunnelling 11 (2018), No. 4.

[67] Galli, M.; Thewes, M.: Rheological Characterisation of Foam-conditioned Sands in EPB Tunneling. International Journal of Civil Engineering, 2018, doi.org/10.1007/s40999-018-0316-x.

[66] Zizka, Z.; Schoesser, B.; Thewes, M.; Schanz, T.: Slurry shield tunneling: New methodology for prediction of increased pore pressures resulting from slurry infiltration at the tunnel face under cyclic excavation processes. International Journal of Civil Engineering (4), 2018, p. 387. DOI: 10.1007/s40999-018-0303-22018, doi.org/10.1007/s40999-018-0303-2.

[65] Conrads, A.; Scheffer, M.; Thewes, M.; König, M.: Robustness Evaluation of Cutting Tool Maintenance Planning for Soft Ground Tunneling Projects. Underground Space, Elsevier, 2018, open access: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2467967417300697. doi.org/10.1016/j.undsp.2018.01.005

[64] Dang, T. T.; Schoesser, B.; Thewes, M.; Koenig, M.: Evaluation of productivities influenced by disturbances and different soil compositions in microtunnelling using process simulation. Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 76, 2018, pp. 10-20. doi.org/10.1016/j.tust.2018.03.002

[63] Kuepferle, J. ; Zizka, Z. ; Schoesser, B. ; Roettger, A. ; Alber, M. ; Thewes, M. ; Theisen, W.: Influence of the slurry stabilized tunnel face on shield TBM tool wear regarding the soil mechanical changes - Experimental evidence of changes in the tribological system. Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 74, 2017, pp. 206-216. doi.org/10.1016/j.tust.2018.01.011

[62] Liu, P.; Wang, S.; Ge, L.; Thewes, M.; Yang, J.; Xia, Y.: Changes of Atterberg limits and electrochemical behaviors of clays with dispersants as conditioning agents for EPB shield tunnelling. Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 73, 2018, pp. 244-251. doi.org/10.1016/j.tust.2017.12.026

[61] Hasanpour, R.; Rostami, J.; Thewes, M.; Schmitt, J.: Parametric study of the impacts of various geological and machine parameters on thrust force requirements for operating a single shield TBM in squeezing ground. Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 73, 2018, pp. 252-260. doi.org/10.1016/j.tust.2017.12.027

[60] Zizka Z., Thewes, M. (2017): TBM Face support calculations. Tunnels & Tunnelling, 11/2017, pp. 18-21.

[59] Niewerth, S.; Vogt, P.; Thewes, M.: Wertung strategischer und lebenszyklusorientierter Zuschlagskriterien für die Vergabe von Bauleistungen. Bauingenieur, Nr. 9, 2017, S. 398-405.

[58] Burger, W.; Thewes, M.; Wehrmeyer, G.: Supersize TBMs – Designaspekte bei sehr großen TBMs. (Supersize TBMs – Design Aspects for very large TBMs, in German) Taschenbuch für den Tunnelbau 2018, 42. Jahrg., Ernst & Sohn, Berlin, 2017, pp. 28-46.

[57] Conrads, A.; Scheffer, M.; Mattern, H.; König, M.; Thewes, M.: Assessing maintenance strategies for cutting tool replacements in mechanized tunneling using process simulation. Journal of Simulation, Vol. 11, No. 1, 2017, pp. 51-61. doi.org/10.1057/s41273-016-0046-5

[56] Sanft, S.; Thewes, M.: Wirtschaftlichkeitsbewertung von Instandhaltungsstrategien bei Gasverteilnetzen. 3R Fachzeitschrift für sichere und effiziente Rohrleitungssysteme, Nr. 10-11 / 2016, S. 53-60. (in print)

[55] Conrads, A.; Scheffer, M.; Mattern, H.; König, M.; Thewes, M.: Assessing maintenance strategies for cutting tool replacements in mechanized tunneling using process simulation. Journal of Simulation, (in print)

[54] Thewes, M.; König, M.; Conrads, A.; Mattern, H.; Scheffer, M.: Prozesssimulation, Taschenbuch für den Tunnelbau 2017 (in print)

[53] Scheffer, M.; Rahm, T.; König, M.; Thewes, M.: Simulation-Based Analysis of Integrated Production and Jobsite Logistics in Mechanized Tunneling. Journal of Computing in Civil Engineering, Vol. 30, No. 5, Sept. 2016. doi.org/10.1061/(ASCE)CP.1943-5487.0000584.

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[51] Feltmann, A.; Sprakel, D.; Adden, H.; Vollmann, G.; Thewes, M.; Klinger, M.: Tunnelsanierung mittels aktiver Brandbekämpfungsanlagen - Teil 1, Technische und ökonomische Randbedingungen. Tunnel, 08/2015, pp. 38-45

[50] Schoesser, B.; Thewes, M.: Rheology testing for bentonite suspensions. Tunnelling Journal, Oct./Nov. 2015, pp. 42-47.

[49] Bayer, L.; Diete, P.; Fahlbusch, D.; Thewes, M.; Schößer, B.; Seegers, J.; Tirpitz, E.; Wehrmeyer, G.: Suspensionen mit erhöhter Dichte anstelle von Ballastierungen beim Hydroschildvortrieb der U-Bahnlinie U5 in Berlin. Taschenbuch für den Tunnelbau 2016, 39. Jg., Ernst & Sohn, Berlin, 2015, S. 39-80.

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[46] Köppl, F.; Thuro, K.; Thewes, M.: Factors with influence on the wear to excavation tools in hydroshield tunnelling in soft ground (Einflussfaktoren auf den Verschleiß der Abbauwerkzeuge beim Vortrieb mit Hydroschild TVM in Lockergesteinen). Geomechanics and Tunnelling, Vol. 8, Nr. 3, 2015, pp. 248-257. doi.org/10.1002/geot.201500003.

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[44] Thewes, M.; Schwarz, J.; Engelhardt, S.; Vogt, P.: Optimising life-cycle costs of tunnels (Abstract); The economic optimization of tunnels by applying the life-cycle cost analysis (Full Paper). www.TunnelTalk.com; Abstract: http://tunneltalk.com/TunnelTECH-April2015-Economic-optimisation-of-tunnels-using-life-cycle-cost-analysis.php; Full Paper: http://tunneltalk.com/images/article-0191/economic-optimization.pdf; April 2015.

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[42] König, M.; Thewes, M.; Rahm, T.; Scheffer, M.; Sadri, K.; Conrads, A.: Prozesssimulation von maschinellen Tunnelvortrieben – Verfügbarkeitsanalysen der Leistungsprozesse unter Berücksichtigung von Stillständen (Operational process simulation of mechanized tunneling – Analysis of production performances influenced by disturbances). Bauingenieur 11, 2014, pp. 467-477.

[41] Engelhardt, S.; Schwarz, J.; Thewes, M.: The lifecycle cost concept for implementation of economic sustainability in tunnel construction (Das Lebenszykluskostenkonzept zur Umsetzung der ökonomischen Nachhaltigkeit von Tunnelbauwerken). Geomechanics and Tunnelling 5, Vol. 7, Oct. 2014, pp. 593-600. doi.org/10.1002/geot.201400026

[40] Thewes, M.; Hollmann, F.: TBM-specific testing scheme to assess the clogging tendency of rock (TBM-spezifisches Untersuchungsschema zur Beurteilung der Verklebungsneigung von Fels). Geomechanics and Tunnelling 5, Vol. 7, Oct. 2014, pp. 520-527. doi.org/10.1002/geot.201400048.

[39] Burger, W.; Strässer, M.; Schößer, B.: Variable-Density-Maschine: Eine hybride Schildmaschine aus Erddruck- und Flüssigkeitsschild. Taschenbuch für den Tunnelbau 2015, 38. Jg., Ernst & Sohn, Berlin, 2014, S. 181-229.

[38] Thewes, M.; Vogt, P.: Modellentwicklung für die Lebenszykluskostenanalyse von Straßentunneln (The development of a model for the life-cycle cost analysis of road tunnels). Bauingenieur 10, 2014, pp. 421-430.

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[33] Schindler, S.; Hegemann, F.; Alsahly, A.; Barciaga, T.; Galli, M.; Lehner, K.; Koch, C.: An interaction platform for mechanized tunnelling (Eine Interaktionsplattform für maschinelle Tunnelvortriebe). Geomechanics and Tunnelling 7, No. 1, 2014, pp. 72-86, doi.org/10.1002/geot.201310015.

[32] Galli, M.; Thewes, M.: Investigations for the application of EPB shields in difficult grounds (Untersuchungen für den Einsatz von Erddruckschilden in schwierigem Baugrund). Geomechanics and Tunnelling 7, No. 1, 2014, pp. 31-44. doi.org/10.1002/geot.201310030.

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[30] Thewes, M.; Vollmann, G.; Kamarianakis, S.; Sprakel, D.; Hoffmann, T.: Decision Model for Furnishing Tunnels with safety technical Systems, Part 1: General Conditions for Transportation Tunnels. (Entscheidungsmodelle bei der Ausstattung von Tunneln mit sicherheitstechnischen Anlagen, Teil 1: Rahmenbedingungen bei Verkehrstunneln.) Tunnel - International Journal for Subsurface Construction, No. 8, 2013, pp. 38-47.

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[28] Schößer, B.; Praetorius, S.; Thewes, M.; Peters, M.: Recommendations for the choice of an adequate bentonite. Trenchless International, July 2013, Issue 20, pp. 52-53.

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[25] Kinateder, M., Pauli, P., Müller, M., Krieger, J., Heimbecher, F., Rönnau, I., Bergerhausen, U., Vollmann, G., Vogt, P., Mühlberger, A.: Human behaviour in severe tunnel accidents: Effects of information and behavioural training. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, Volume 17, Issue 2, February 2013, pp. 20-32.

[24] Schößer, B.; Thewes, M.; Praetorius, S.; Peters, M.: Auswahl geeigneter Bentonitsuspensionen für die Schmierung beim Rohrvortrieb. BBR ‒ Fachzeitschrift für Brunnen- und Leitungsbau, 11/2012, S. 16-23.

[23] Friebel, W.; Kaundinya, I.; Thewes, M.; Vollmann, G.: Ausführungsmöglichkeiten von Rettungsstollen bei deutschen Straßentunneln. Taschenbuch für den Tunnelbau 2013, VGE Verlag, Essen, S. 21-48.

[22] Hollmann, F.; Thewes, M.: Evaluation of the tendency of clogging and separation of fines on shield drives (Bewertung der Neigung zur Verklebungsbildung und zur Feinkornfreisetzung bei Schildvortrieben). Geomechanics and Tunnelling, Vol. 5, No. 5, 2012, pp. 574-580. doi.org/10.1002/geot.201200044.

[21] Schösser, B.; Thewes, M.; Budach, C.; Zenner, B.: Der Einfluss von Misch- und Quellzeiten (bei der Herstellung von Bentonitsuspensionen). Bi-UmweltBau, Nr. 2, Mai 2012, S. 38-42.

[20] Wiese, A.-L.: Vergleichende Untersuchung von Stauchelementen für den Einsatz in druckhaftem Gebirge, Mining+Geo, Nr. 1, 2012, S. 125-134.

[19] Thewes, M.; Kamarianakis, S.; Bielecki, R.: Eine softwaregestützte Analyse für ganzheitliche Bewertungen von offenen und geschlossenen Bauweisen unterirdischer Infrastrukturprojekte - Teil 1: Theoretische Grundlagen multikriterieller Bewertungsverfahren. GSTT Information 25-2, in: GSTT Informationen Ökologie & Ökonomie, ISBN 978-3-8448-2075-1, 1. Aufl., Jan. 2012, Teil T-II S. 1-22.

[18] Thewes, M.; Kamarianakis, S.; Bielecki, R.: Eine softwaregestützte Analyse für ganzheitliche Bewertungen von offenen und geschlossenen Bauweisen unterirdischer Infrastrukturprojekte - Teil 2: Anwendung der Software auf ein konkretes Projekt. GSTT Information 25-1, in: GSTT Informationen Ökologie & Ökonomie, ISBN 978-3-8448-2075-1, 1. Aufl., Jan. 2012, Teil T-I S. 1-18.

[17] Thewes, M.; Kamarianakis, S.; Bielecki, R.: Bewertung von offenen und geschlossenen Bauweisen - Eine Analyse unter Berücksichtigung multikriterieller Entscheidungsverfahren. BI Umweltbau, Nr. 3 Juni 2011, S. 40-49.

[16] Herrenknecht, M.; Thewes, M.; Budach, C.: The development of earth pressure shields: from the beginning to the present (Entwicklung der Erddruckschilde: Von den Anfängen bis zur Gegenwart). Geomechanics and Tunnelling, Vol. 4, No. 1, 2011, pp. 11-35. doi.org/10.1002/geot.201100003.

[15] Thewes, M.; Budach, C.; Galli, M.: Laboratory Tests with various conditioned Soils for Tunnelling with Earth Pressure Balance Shield Machines (Laboruntersuchungen von verschiedenen konditionierten Lockergesteinsböden für Tunnelvortriebe mit Erddruckschildmaschinen). Tunnel ‒ International Journal for Subsurface Construction, No. 6, 2010, S. 21-30.

[14] Budach, C.: Neue Untersuchungen zur Konditionierung von Lockergesteinen bei Erddruckschilden. Felsbau magazin, Nr. 5, 2010, S. 308-314.

[13] Thewes, M.; Budach, C.: Soil Conditioning with Foam during EPB-Tunnelling (Konditionierung von Lockergesteinen bei Erddruckschilden). Geomechanics and Tunnelling, Vol. 3, No. 3, 2010, pp. 256-267. doi.org/10.1002/geot.201000023.

[12] Thewes, M.; Budach, C.: Mörtel im Tunnelbau - Stand der Technik und aktuelle Entwicklungen zur Verfüllung des Ringspalts bei Tunnelvortriebsmaschinen. BauPortal, Heft 12, 121. Jg., Dez. 2009, S. 706-711.

[11] Thewes, M.: Selection of environment friendly, reliable techniques for building underground infrastructure (traffic tunnels, utility tunnels). In: Mechanised Tunnelling and Segmental Lining - For safe and environment friendly tunnelling, published by German-Czech Scientific Foundation, ISBN 9783000309151, 2009.

[10] Thewes, M.: Auswahl umweltschonender, sicherer Bauverfahren zur Herstellung unterirdischer Infrastruktur (Verkehrstunnel, Ver- und Entsorgungstunnel). In: Schildvortrieb mit Tübbingausbau - Eine umweltschonende sichere Baumethode, Herausgeber Wissenschaftsstiftung Deutsch-Tschechisches Institut, ISBN 9783000254352, 2009, S. 53-60.

[9] Grübl, F.; Thewes, M.: Recommendations of the German Working Group on Design and Calculation of Shield Machines. Tunnelling and Underground Space Technology, Volume 21, Issues 3–4, May–July 2006, Elsevier, 2006 , p. 261.

[8] Maidl, B., Abel, F.; Vollmann, G.: Untersuchungen zur Eignung von Härtestabilisatoren in Tunneldrainage, Taschenbuch für den Tunnelbau 2005, 29. Jahrgang, Verlag Glückauf, Essen, 2004, S. 337-363.

[7] Thewes, M.: Verklebungen beim Schildvortrieb. Taschenbuch für den Tunnelbau 2005, 29. Jahrgang, Verlag Glückauf, Essen, 2004, S. 89-116.

[6] Thewes, M.; Burger, W.: Clogging risks for TBM drives in clay. Tunnels & Tunnelling International, June 2004, pp. 28-31.

[5] Thewes, M.: Schildvortrieb mit Flüssigkeits- oder Erddruckstützung in Bereichen mit gemischter Ortsbrust aus Fels und Lockergestein. Geotechnik 27, 2004/2, S. 214-219.

[4] v.d. Linde, F.W.J.; Thewes, M.: Civil Fitting Out and Logistical Process. In: The Westerschelde Tunnel - Approaching Limits, A. A. Balkema Publishers, Niederlande, 2004, S. 211-228.

[3] Maidl, B.; Abel, F.; Vollmann, G.: Untersuchung der Eignung von Härtestabilisatoren in Tunneldränagen, Bauingenieur, Nr.6, 2003, S. 308-317

[2] Thewes, M.: Adhäsion von Tonböden beim Tunnelvortrieb mit Flüssigkeitsschilden. Geotechnik, 26. Jg., Nr. 4, 2003, S. 253-261.

[1] Stein, D.; Schößer, B.: CargoCap – eine Vision wird Realität, Tunnel, 3, 2002, Seite 14-20.